پویش نامگذاری ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی

پویش نامگذاری ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی

به‌نقل از سازمان فضایی ایران، پویش نامگذاری ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی، به طور رسمی در ایران آغاز به کار کرد. این پویش از ۱۳ شهریورماه سال جاری، مصادف با روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی،‌ به تمامی ایرانیان این امکان را می‌دهد که نام مد نظر خود را برای سیاره فراخورشیدی «HD ۱۷۵۵۴۱ b» و ستاره مادر آن پیشنهاد دهند.

این پیشنهادات به همراه متنی ۱۰۰ کلمه‌ای بر روی صفحه وبسایت رسمی پویش به داوری گذاشته خواهد شد. داوری نام‌های پیشنهادی را ستاد نام‌گذاری ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی بر عهده دارد. ۱۰ نام انتخابی سیاره فراخورشیدی و ۱۰ نام انتخابی ستاره مادر، در مرحله دوم از ۲۹ مهر تا ۹ آبان به رای‌گیری عمومی از طریق سامانه پیامکی گذاشته می‌شوند و اسم منتخب مردمی به اتحادیه بین‌المللی نجوم اعلام می‌شود. پس از تصویب نام در این اتحادیه، تا نیمه دی ماه سالجاری، نام های انتخابی کشورهای مشارکت کننده از طریق اتحادیه بین المللی نجوم اعلام می‌شود.

پویش نام‌گذاری ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی در ایران، از ۱۳ شهریور آغاز می‌شود و علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام‌های پیشنهادی خود دست کم در بازه‌ای ۳ هفته‌ای به سایت این پویش به آدرس www.iranplanet.ir مراجعه کنند. هشتگ #ستاره_سیاره نیز راه ارتباطی با این کمپین در شبکه‌های اجتماعی است. این پویش با همکاری هماهنگ‌کننده ملی کمیته ترویج اتحادیه بین‌المللی نجوم،‌ سازمان فضایی ایران،‌ مجله نجوم و انجمن نجوم ایران برگزار می‌شود.

برچسب:

دیدگاهتان را بنویسید