رئیس موسسه ستی: فرا زمینی‌ها احتمالا شبیه ماشین هستند!

موجودات فضایی چه شکلی هستند؟ این پرسشی است که خیلی وقت‌ها به آن فکر کرده‌ایم. بعضی‌ها معمولا آنچه از هوشمندان فرازمینی تصور می‌کنند، تصویر یک موجود کوچک‌اندام سبز رنگ با کله‌ای بزرگ و … است!
اما سیت شوستاک (Seth Shostak) سرپرست موسسه جست‌وجوی هوش فرازمینی (SETI) در کالیفرنیا در گفت‌وگوی تلویزیونی با نیل دگراس تایسون در برنامه استارتاک (StarTalk به معنی گفت‌وگوی ستارگان) از اینکه گزارش‌های متعدد مشاهده یوفوها (UFO به معنی شیء پرنده ناشناس) موجب شده تصور ما از هوشمندان فرازمینی به اشتباه به تصویر کشیده شود، اظهار تأسف کرد؛ او می‌گوید تعداد این مشاهدات بسیار زیاد و به 10هزار تا 20هزار گزارش در سال می‌رسد. شوستاک تصریح می‌کند که بسیاری از علاقه‌مندان یوفوها درباره تجربیاتشان در این زمینه، با خود او شخصا تماس می‌گیرند.
رئیس موسسه ستی عقیده دارد ممکن است موجودات فضایی به هیج وجه معمولی به نظر نرسند. وی با اشاره به اینکه احتمالا آنها بیشتر شبیه به ماشین‌ها هستند، می‌گوید: «انسان در پی یافتن چه دستاوردهایی در قرن حاضر است؟ ساخت ماشین‌های هوشمند قطعا یکی از این اهداف است. اما موجودات فضایی احتمالا پیش‌تر به آن رسیده‌اند، بنابراین حدس می‌زنیم آن‌ها شبیه ماشین‌ها خواهند بود!»
شوستاک به IFLScience از طریق ایمیل گفته است: زمان لازم بین داشتن فناوری ارسال سیگنال به فضا و ابداع هوش مضنوعی فقط به اندازه چند قرن است که در مقیاس کیهانی زمان کوتاهی است. این برای من به این معنی است که اغلب هوشمندان احتمالی فرازمینی در عالم ممکن است موجوداتی سنتتیک باشند (ساخته شده از مواد مصنوعی).
البته این به معنی آن نیست که فرازمینی‌های احتمالی مانند ربات‌ها راه می‌روند و حرف می‌زنند؛ بلکه به آینده‌ای نه چندان دور اشاره دارد که بسیاری از کارها می‌تواند بصورت مستقل با هوش مصنوعی انجام شود. بعلاوه شاید هوش مصنوعی بیشتر از همتای زنده‌اش یعنی انسان دوام بیاورد.
مترجم: آیدا رضایی/ مجله نجوم
 ویراستار: کاظم کوکرم
منبع: IFLScience
برچسب:

دیدگاهتان را بنویسید