حفره بزرگ کهکشان راه شیری در نتیجه یک انفجار ابرنواختری به وجود آمد

به گفته ستاره‌شناسان حفره بزرگ کشف شده در کهکشان راه شیری در نتیجه یک انفجار ابرنواختری به وجود آمده است. دانشمندان اخیراً این حفره را در کهکشان راه‌شیری کشف کرده اند و به نظر می‌رسد عمر آن به میلیون‌ها سال قبل برمی‌گردد.

حفره کشف شده ۵۰۰ میلیون سال نوری پهنا دارد و مکان آن نیز میان دو صورت فلکی برساووش به نظر می‌رسد. این حفره در اثر یک انفجار ابرنواختری حدود ۱۰ میلیون سال قبل به وجود آمده است. دانشمندان تلاش دارند تا با بررسی این حفره بتوانند به یافته‌های جدیدی در مورد تشکیل محل تولد ستارگان از ابرنواخترها دست پیدا کنند.

شمول بیالی از نویسندگان و محققان این پروژه و دارنده پسادکترا در موسسه نظریه و محاسبات اخترفیزیک هاروارد می‌گوید: در وسط این حباب تازه کشف شده حدود صدها ستاره در حال تشکیل شدن هستند. ما اکنون با دو نظریه روبرو هستیم این که احتمالاً یک ابرنواختر در مرکز این حباب در حال رخ دادن است، به طوری که گازهایی را به بیرون پرتاب می‌کند و یا در نظریه دوم با چندین ابرنواختر طی میلیون‌ها سال این حباب بزرگ تشکیل شده که ما آن را برساووش نامیدیم.

داده‌های به دست آمده از تلسکوپ فضایی گایا از آژانس فضایی اروپا یک نقشه سه بعدی ابر مولکولی از این حفره ترسیم کرد. به طوری که پیش از این در نقشه های دو بعدی کاملاً نامشخص بود. ستاره‌شناسان تلاش کردند تا از نحوه آزاد شدن گاز و غبار کیهانی در هنگام انفجار ابرنواختر به درک بهتری برسند.

تکنانیوز