ناسا می‌خواهد عمدا یک فضاپیما را به یک سیارک بکوبد!

یک برنامه فضایی مناسب باید بتواند از مردم زمین در برابر تهدیدات فضایی مانند سیارک‌های بزرگ محافظت کند. اکنون ناسا می‌خواهد با انجام یک چالش و تمرین برای نجات آخرالزمانی زمین در آینده، عمداً یک سفینه فضایی را به یک سیارک بکوبد.

انسان‌ها نمی‌خواهند مانند دایناسورها با برخورد یک سیارک بزرگ به زمین منقرض شوند، به همین دلیل ناسا قصد دارد مأموریتی را برای آزمایش روش‌های انحراف یک سیارک احتمالی به سمت زمین در صورت شناسایی در آینده انجام دهد. این برنامه که “آزمایش جهت‌دهی مجدد دوبل سیارک”(DART) نامیده می‌شود، می‌تواند در ۲۴ نوامبر یا در صورت تاخیر، در فوریه ۲۰۲۲ عملیاتی شود.

فضاپیمای ناسا پس از یک سال طی کردن مسافت، به همسایگی هدف خود موسوم به “دیمورفوس”(Dimorphos) می‌رسد که یک سیارک به اندازه یک استادیوم است و به دور یک سیارک بسیار بزرگتر به نام “دیدیموس”(Didymos) می‌چرخد. مأموریت ناسا شامل کوبیدن فضاپیمای “DART” به سیارک “دیمورفوس” با سرعت باور نکردنی تقریباً ۲۴ هزار کیلومتر بر ساعت است.

فضاپیمای “DART” به اندازه یک خودرو است و وزن آن تقریباً ۳۳۰ کیلوگرم است. اگر همه چیز خوب پیش برود، پس از کوبیده شدن این فضاپیما به “دیمورفوس”، مدار تقریباً ۱۲ ساعته آن به دور “دیدیموس” چند دقیقه تغییر می‌کند. پنج سال بعد، ماموریت دیگری از جانب آژانس فضایی اروپا به نام “هرا”(Hera)، میزان موفقیت ماموریت ناسا را بررسی می‌کند تا ببیند آیا موثر واقع شده است یا خیر.

در حالی که این برخورد فقط باید یک تأثیر جزئی بر روی سیارک بگذارد، باید به اندازه کافی تاثیر بگذارد تا در آینده این سیارک از مسیر حرکت به سمت زمین منحرف شود. اما این روش تنها در صورتی کار می‌کند که بدانیم این روش از قبل با موفقیت آزمایش شده است.

 


 

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: interestingengineering.com

دیدگاهتان را بنویسید