ماجراجویی در فضا

در این مطلب شاهد ماجراجویی فضانوردان و همچنین ۱۵ تصویر فضاییِ فوق‌العاده جذابِ گرفته‌شده توسط آن‌ها خواهید بود.

هر زمان که صحبت از فضا می‌شود، به احتمال بسیار زیاد همه ما به یاد فیلم‌هایی مانند جنگ ستارگان یا تصاویری خواهیم افتاد که از آن مشاهده کرده‌ایم. با این وجود، به خوبی می‌دانیم که اکثریت‌مان هرگز نخواهد توانست به جوّ خارج از زمین وارد شود و به اصطلاح به «فضا» سفر کند. پس، با این حساب، تنها دیدن فیلم‌ها و عکس‌های این جهانِ نسبتاً ناشناخته برای ما فراهم خواهد بود و حتی دیدن آن‌ها به تنهایی هم باعث می‌شود شگفت‌زده شویم و از دیدن‌شان لذت ببریم.

تصاویر جذاب ناسا از فضا

گران بودن هزینه سفر به فضا یا کند بودن سرعت پیشرفت تکنولوژی برای عادی‌سازی این مورد، همچنان ما را در انتظار دیدن فضا از نزدیک خواهد گذاشت. با این وجود، بد نیست بدانید که اخیراً ناسا به جز گردآوری اطلاعات جدید از فضای خارج و به دست آوردن دانستنی‌های تازه، تصاویری را از ایستگاه فضایی بین‌المللی منتشر کرده تا افرادی که به این موضوع علاقه دارند، با دیدن آن‌ها حس جدا شدن از کره زمین و زندگی خارج از آن را تجربه کنند.

عکس اول؛ نمای داخل ایستگاه بین‌المللی فضایی

تصویر فضایی

ابتدا پیش از هر چیز بهتر است که از نمای داخلی این ایستگاه فضایی شروع کنیم تا کمی هم با محل زندگی فضانوردان خارج از جو زمین آشنا شوید. در این عکس، جسیکا مِیر (Jessica Meir) فضانورد ناسا در حال آماده‌سازی لباس‌های مخصوص برای خروج از ایستگاه است.

به هر حال با دیدن لپ تاپ و سایر وسایل شناور او به راحتی می‌توانید متوجه شوید که در فضا، همه چیز به همین سادگی بهم می‌ریزد و احتمالا گم می‌شود!

عکس دوم؛ آماده شدن برای قدم زدن در فضا

تصویر فضایی

در اینجا فضانورد دیگر و همکار مِیر، کریستینا کُچ (Christina Koch) نیز به کمک او آمده تا پس از پوشیدن لباس مخصوص، به خارج از ایستگاه بروند و باتری روی اتاقک را عوض کنند.

در این عکس به راحتی می‌توانید مشاهده کنید که لباس مخصوص فضانوردان چقدر بزرگ است و پوشیدن آن قاعدتا باعث می‌شود تا افراد به سختی بتوانند جابه‌جا شوند.

عکس سوم؛ بررسی نهایی

تصویر فضایی

در آخرین تصویر از فضای داخلی ایستگاه می‌بینیم که لوکا پارمیتانو (Luca Parmitano)، در حال بررسی نهایی لباس‌ها برای فرستادن افراد به خارج از اتاقک است.

به هر حال شاید با خود فکر کنید که پوشیدن یک لباس و بیرون رفتن از اتاقک کار بسیار راحتی است که به مانند فیلم‌های سینمایی در یک دقیقه انجام می‌شود؛ اما این مسئله هرگز به این راحتی نبوده و حتماً نیاز دارد تا افراد تمامی بررسی‌های لازم را قبل از خارج شدن را انجام دهند.

عکس چهارم؛ قدم زدن در فضا

تصویر فضایی

حال بالاخره در این تصویر ما نمایی از فضا را می‌بینیم؛ جایی که پارمیتانو در حال انجام وظایفش در گوشۀ پایین سمت چپ تصویر دیده می‌شود.

عکس پنجم؛ نمای نزدیک‌تر

تصویر فضایی

این هم نمایی نزدیک‌تر از پارمیتانو است که نشان می‌دهد لباس او تا چه حد توسط تجهیزات ایمنی گرفته شده و اینکه تکان خوردن در فضا بسیار سخت‌تر از آنچه که فکرش را می‌کنید خواهد بود.

به هر حال هرلحظه اگر کنترل خود را در فضا از دست بدهید، معلوم نیست چه بلایی سر شما خواهد آمد؛ بله، فضا کمی ترسناک هم هست.

عکس ششم؛ ابزار بزرگ برای لباس بزرگ‌تر

تصویر فضایی

پیش از این هم به بزرگ بودن لباس فضانوردان در تصاویر بالا اشاره کردیم؛ اما این عکس، به خوبی نشان می‌دهد که دستکش‌های جسیکا مِیر چقدر دست او را بزرگ‌تر کرده و ابزاری که استفاده می‌کند تا چه حد از اندازه عادی بزرگ‌تر است.

همچنین بازتاب عکس روی کلاه، کریستینا کُچ را نشان می‌دهد که سعی دارد تا از همکارش هنگام تعویض باتری عکس بگیرد.

عکس هفتم؛ فاصله با زمین

تصویر فضایی

تابه حال تمامی تصاویر مربوط به داخل و دور ایستگاه فضایی بوده‌اند، اما اکنون بد نیست که نگاهی کوتاه هم به زمین داشته باشید! جایی که اندرو مورگان (Andrew Morgan) توسط محافظ‌های مختلف گرفته شده و پشت سر وی، کره آبی زمین و نمای یک اقیانوس دیده می‌شود که روی آن را ابرها فرا گرفته‌اند.

شاید دیدن این عکس با توجه به ارتفاع آن نسبت به سطح زمین کمی ترسناک باشد، اما مشاهده کردن یک انسان، آن هم خارج از دنیایی که ما با نام «زمین» می‌شناسیم، خود بسیار هیجان‌انگیز است.

عکس هشتم؛ تصویری از عکاس

تصویر فضایی

نکته جالب این تصویر جدای از این که از خود شخص عکاس گرفته شده، این است که پشت سر فرد پرتوهای نور خورشید دیده می‌شود. همیشه ما خورشید را از روی زمین می‌بینیم، اما جالب است که فردی بتواند آن را از خارج زمین مشاهده کند.

همچنین برخلاف سایر عکس‌ها، در این تصویر صورت اندرو مورگان از داخل کلاهش دیده می‌شود.

عکس نهم؛ سلفی فضایی!

تصویر فضایی

شاید یکی از بهترین عکس‌های گرفته شده در فضا همین یکی باشد؛ گرفتن یک عکس سلفی آن هم در شرایطی خطرناک و خارج از جو زمین!

عکس دهم؛ بازوی رباتیک

تصویر فضایی

در این تصویر هم پارمیتانو دیده می‌شود که در حال ادامه انجام وظایفش، توسط یک اهرم رباتیک جابه‌جا می‌شود. به هر حال دیدن چنین تصویری از آزاد بودن فرد در فضا هیجان‌انگیز است، اما هیجان‌انگیزتر از آن، زمانی است که فضای تاریک پشت سر او را می‌بینیم؛ قطعاً سیاه‌تر از این ندیده بودید.

عکس یازدهم؛ ایستگاه فضایی

تصویر فضایی

درحالی که دیدن فضانوردان و به عبارتی انسان‌هایی که در جو خارج از زمین زندگی می‌کنند بسیار جالب است، اما مشاهده کردن سازه دست بشر در فضا نیز هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد.

داخل آن کپسول بزرگی که پره‌های نوری دارد، فضانوردان زندگی می‌کنند و صفحات خورشیدی نیز انرژی لازم برای آن‌ها را جمع می‌کنند. البته در این تصویر شاید فکر کنید که این ایستگاه به اندازه خانه شماست، اما بد نیست بدانید که فقط همان صفحات خورشیدی هرکدام به اندازه یک زمین تنیس بزرگ هستند!

عکس دوازدهم؛ طلوع خوردشید در فضا

تصویر فضایی

صفحات خورشیدیِ بزرگِ ایستگاه فضایی به خوبی در این تصویر دیده می‌شوند، اما جذاب‌تر از آن، دریای فلیپین است که خورشید به آن می‌تابد. بدون شک دیدن ابرهای روی این دریا و همچنین هاله آبی‌رنگ دور کره زمین می‌تواند هر بیننده‌ای را به وجد بیاورد.

همچنین می‌توانید جذب شدن انرژی خورشیدی توسط صفحات خورشیدی ایستگاه فضایی را که به رنگ نارنجی درآمده‌اند مشاهده کنید.

عکس سیزدهم؛ شب فضایی

تصویر فضایی

تماشای کره زمین بدون وجود نور خورشید هم جذابیت خاص خود را دارد؛ چراکه حال با پیشرفت تکنولوژی و روشن بودن چراغ‌های شهرهای بزرگ، می‌توانید زمین را مانند آسمانی پر ستاره تماشا کنید!

این تصویر از کره‌جنوبی گرفته شده و در سمت راست آن با نور سفید بزرگ می‌توانید شهر سئول، پایتخت این کشور را مشاهده کنید. همچنین در پشت زمینه تصویر، کشور ژاپن نیز دیده می‌شود.

عکس چهاردهم؛ ستاره‌ها

تصویر فضایی

شاید زیباترین عکس میان تمامی تصاویر گرفته شده همین نمای جذاب از بالای زمین و به سمت آسمان پرستاره باشد؛ ستاره‌هایی که ما از روی زمین هم می‌توانیم مشاهده کنیم، اما در فضا ظاهراً بیشتر به نظر می‌رسند!

همچنین دقت کنید که نورِ دورِ زمین یک افکت خاص برای جذاب کردن تصویر نیست، بلکه جو اتمسفر زمین است که به رنگ سبز درآمده.

عکس آخر؛ بازگشت به زمین

تصویر فضایی

گالری تصاویر گرفته‌شده توسط ناسا با این عکس به اتمام می‌رسد؛ جایی که فضاپیما Boeing CST-100 در اطراف شهر نیومکزیکو به زمین بازگشته تا برای آزمایش‌های آینده باز هم مورد استفاده قرار بگیرد.

دیدن آخرین عکس شاید شما را به یاد تصاویری از قدم گذاشتن انسان روی کره ماه بیندازد، اما این بار آن‌ها به زمین بازگشته‌اند!

منبع: گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید