کشف نشانه‌های حیات در سیاره زهره

گروه بین‌المللی‌ای از ستاره شناسان، در کنفرانس خبری انجمن نجوم سلطنتی بریتانیا اعلام کردند که مولکول کمیاب فسفین را در ابر‌های زهره مشاهده کرده‌اند.
مشاهده فسفین می‌تواند نشانه‌ای از وجود حیات در سیاره زهره باشد. بر روی زمین این گاز تنها به صورت صنعتی و یا به وسیله میکروب‌هایی که در محیط بدون اکسیژن رشد می‌کنند تولید می‌شود. دانشمندان پیش از این گمان می‌کردند که ابر‌های مرتفع زهره می‌توانند مکانی برای رشد حیات میکروبی باشند؛ مکانی دور از سطح داغ زهره، اما نیازمند به تحمل محیط اسیدی بالا. مشاهده فسفین در زهره می‌تواند نشانه‌ای از کشف حیات فرازمینی هوایی باشد.

“سارا سیگر” (Sara Seager)، استاد فیزیک و علوم سیاره‌ای دانشگاه “ام. آی. تی” (MIT) گفت: دلیل جالب بودن این موضوع این است که ما گاز فسفین را کشف کرده‌ایم که به جو زهره تعلق ندارد. ما می‌توانیم بگوییم که ممکن است این موضوع، با وجود زندگی در این سیاره مرتبط باشد.

این تیم مقاله‌ای دو صفحه‌ای منتشر کرده و در آن شناسایی ترکیب شیمیایی «فسفین» در اتمسفر ضخیم سیاره زهره را شرح داده است. به باور آن‌ها، فسفین ممکن است توسط میکروارگانیسم‌های زنده در نوعی از زیست‌کره بیگانه تولید شده باشد.

در حال حاضر دانشمندان موفق به جمع آوری هیچ‌گونه میکروارگانیسم از سیاره زهره نشده‌اند و حتی نتوانسته‌اند از آن‌ها عکس بگیرند. پژوهشگران از این موضوع اطلاع دارند که نور به طور مداوم فسفین را تجزیه می‌کند، بنابراین باید دوباره پر شوند.

منبع: دیجیاتو