از اسرار جدید سیاره مشتری چه می‌دانید؟

مشتری مکان آرامی نیست. این سیاره غول‌پیکر با طوفان‌های عظیم و جریان‌های بزرگ ابر که کل سیاره را در برگرفته است، جوی بزرگتر از زمین دارد. آب و هوای گازی‌شکل و خشن آن با زمین بسیار متفاوت بوده و بسیاری از اخترشناسان تلاش کرده تا آن را درک کنند. اما بار دیگر محققان با استفاده تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه قدرتمند جمینی، توانستند یک تکه دیگر از این پازل اسرارآمیز را کشف کنند.

تصاویر مادون قرمز بدست آمده از مشتری، جریان‌های حرارتی را در میان ابرهای این سیاره نمایش می‌دهند. هنگامی که این تصاویر را با عکس‌های بدست آمده از تلسکوپ هابل کنار یکدیگر قرار دهیم، می‌توان اطلاعات بسیاری را در مورد فعالیت‌های درون و بیرون سیاره بدست آورد. از مقایسه تصاویر بدست آمده از هابل و عکس‌های مادون قرمز جمینی می‌توان دریافت که مناطقی که در هابل تاریک هستند، در مادون قرمز می‌درخشند.

مایکل وون اخترشناس دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: نور مادون قرمز از مناطق بدون ابر سرچشمه می‌گیرد در صورتی که در مکان‌هایی که ابر وجود دارد، نور مادون قرمز وجود ندارد.

به گفته گلن اورتن: مشاهدات نور مرئی نمی‌تواند بین جنس ابر تیره و پوشش ابر نازک تفاوتی مشاهده کند. بنابراین ماهیت آنها تاکنون یک راز باقی مانده است.

هنگامی که دو عکس مطابقت داده شدند، یک منحنی مادون قرمز با یک سایه مطابقت داشت که نشان‌دهنده یک شکاف عمیق در جریان ابرهای طوفانی بود. اما این موضوع زمانی جالب‌تر شد که یافته‌های بدست آمده از ناسا از چرخش مدارگرد جونو با این یافته‌ها ترکیب شد. این اطلاعات نشان از سیگنال‌های رادیویی جوی به نام Sferic و Whistlers داد که از رعد و برق‌های قدرتمندی ایجاد می‌شوند. در 8 دور اول خود، دستگاه رادیوگرافی جونو 377 تخلیه رعد و برقی را شناسایی کرد که در قطب‌ها اتفاق افتادند. این موضوع دقیقا برعکس زمین و است و بیشتر این چنین طوفان‌های رعد و برقی در نزدیکی استوا پدید می‌آیند.

دانشمندان بر این باورند که این موضوع به نحوه گرم شدن دو سیاره توسط خورشید مرتبط است. در هر دو سیاره استوا توسط خورشید گرم می‌شود و در زمین جریان همرفتی که باعث ایجاد رعد و برق می‌شود، تولید می‌کند.

در مشتری که بسیار دورتر از خورشید است، گرم شدن استوا ملایم‌تر است و اتمسفر بالاتری را تثبیت می‌کند اما این گرما به قطب‌ها نرسیده و به همین دلیل این طوفان‌ها بسیار سهمگین‌تر هستند. این تیم دریافت که هجوم رعد و برق‌ها در مناطق روشن به دلیل جریان همرفتی هوای مرطوب بر روی ابرها است که به دلیل آب و یخ به وجود می‌آید و در مناطق اطراف آن احتمالا به دلیل پایین آمدن میزان رطوبت و خشک شدن هوا، چنین طوفان‌هایی مشاهده نمی‌شود.

ماموریت مدارگرد جونو در ژوئن سال آینده به پایان می‌رسد و یافته‌های آن حقایق بیشتری را در مورد آب و هوای عجیب مشتری آشکار می‌سازد.

منبع: sciencealert.com