تصویربرداری هابل از مریخ و قمر کوچکش فوبوس

چشمان تیزبین تلسکوپ فضایی هابل قمر فوبوس را در طول حرکت در مدار خود به دور این سیاره شکار کرد. از آنجا که این قمر مریخ بسیار کوچک است در تصویر مانند ستاره دیده می‌شود. هابل در مدت ۲۲ دقیقه، ۱۳تصویر مجزا از فوبوس ثبت کرد تا ویدیویی از گردش این قمر در مدارش تهیه کند.

فوبوس بسیار کوچک است و دارای قطر ۲۲کیلومتر و ظاهری شبیه سیب زمینی است. حدود هفت ساعت و ۳۰دقیقه طول می کشد تا این قمر به‌دور مریخ گردش کند. این حرکت بسیار سریع‌تر از حرکت دورانی مریخ است؛ یک روز مریخ حدود ۲۴ساعت و ۴۰دقیقه است.

عکس‌های نزدیک از مدار مریخ نشان می‌دهد که کشش گرانشی مریخ فوبوس را به تدریج تکه‌تکه می‌کند. شیارهای دراز و کم‌عمق روی این قمر احتمالا به سبب اثرات کشندی مریخ ایجاد شده است. فوبوس هر صد سال حدود دو متر به سیاره‌اش نزدیک‌تر می‌شود و بین 30 تا 50 میلیون سال دیگر، یا به سطح مریخ سقوط می‌کند و یا در اثر گرانش آن متلاشی می‌شود.

ناظران در مریخ فوبوس را به اندازه ظاهری یک سوم ماه کامل در زمین می‌بینند. برعکس کسی که در فوبوس ایستاده باشد مشاهده می‌کند که سیاره مریخ یک چهارم آسمان را می‌پوشاند.از سطح مریخ فوبوس می‌تواند روی خورشید را بپوشاند و باعث گرفت آن شود. هرچند به علت شکل نامنظم و اندازه ظاهری کوچکش نمی‌تواند قرص خورشید را کامل بپوشاند.

این نظریه وجود دارد که دو قمرمریخ، فوبوس و دیموس، ممکن است از کمربند سیارک‌ها به‌دام گرانش مریخ افتاده باشند. زیرا از مواد مشابه سیارک‌ها ساخته شده‌اند. البته مدار دایره‌ای و پایدار این دو قمر که در صفحه استوای سیاره مریخ قرار دارد. این نظریه را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

محمدصادق فغان‌پور/ مجله نجوم

برچسب:

دیدگاهتان را بنویسید