«مشتری‌های داغِ» عظیم با گذر زمان بزرگ‌تر می‌شوند

براساس آخرین یافته‌های پژوهشی:

«مشتری‌های داغِ» عظیم با گذر زمان بزرگ‌تر می‌شوند
براساس یافته‌های پژوهشی جدید، سیارات غول‌پیکری که در مداری نزدیک به ستاره‌شان واقع‌اند با پیر شدن ستاره به مرور بزرگ‌تر می‌شوند.

اخترشناسان طی دو دهۀ گذشته، وجود بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ سیاره را در خارج از منظومۀ شمسی تأیید کرده‌اند. بعضی از این سیارات فراخورشیدی از نوع «مشتری‌های داغ» هستند، سیارات گازی غول‌پیکری که فاصلۀ مدارشان تا ستاره‌ای که به دور آن می‌گردند کمتر از فاصلۀ عطارد تا خورشید است. از طرفی در برخی پژوهش‌ها، مشتری‌های داغی یافت شده‌اند که ابعادشان از آنچه براساس مدل‌های نظری انتظار می‌رود بزرگ‌تر است. اندازۀ غول‌های گازی به گرمای اعماق این سیارات بستگی دارد و ازآنجاکه این سیارات درون خود گرمای جدیدی تولید نمی‌کنند، انتظار می‌رود که به مرور سرد شوند و اندازه‌شان کاهش یابد.

امکان دارد آن دسته از مشتری‌های داغی که بیش از حد بزرگ هستند از ابتدا با چنین ابعادِ غیرعادی‌ای شکل نگرفته باشند، بلکه با گذشت زمان در اثر گرمای تابشی ستاره‌شان پف کرده و بزرگ شده‌ باشند. پژوهشگران با بررسی دو سیارۀ فراخورشیدیِ تازه کشف شده از این نوع و مقایسۀ آنها با ۲۰۰ مشتری‌های داغ دیگر دریافتند که فراخورشیدی‌های بیش از حد بزرگ، معمولاً به دور ستارگان پیرتر می‌گردند. وقتی ستارگان به اواخر مرحلۀ رشتۀ اصلی می‌رسند -که با ثبات‌ترین بخش زندگی ستاره‌هاست- درخشان‌تر می‌شوند؛ از این‌رو، آنان به این نتیجه رسیدند که احتمالاً پیر شدن ستارگان باعث بزرگ‌تر شدن مشتری‌های داغی می‌شود که به دور آنها می‌گردند. به گفتۀ دانشمندان، این یافتۀ جدید بر درک ما از نحوۀ شکل‌گیری و تحول سیارات و فرایندهای فیزیکی درونشان تأثیر عمده‌ای خواهد داشت.

مترجم: کیارا عباس‌زاده اقدم/ مجله نجوم

ویراستار: منا رجبیه فرد

منبع: www.nojum.ir

برچسب:

دیدگاهتان را بنویسید